#3 Khutbah Jumaat : Kelebihan Bulan Sya'ban


Marilah kita bersama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah SWT den mencari keuntungan yang ada pada bulan Sya'ban ini. Kerana bulan Sya'ban ini adalah bulan yang ramai orang lalai pada bulan ini. Dinamakan bulan Sya'ban kerana bulan ini banyak mempunyai kebaikkan dan kebajikan yang tedapat pada bulan ini.

Perhitungan amalan iaitu hisab manusia dilakukan oleh Allah SWT dengan beberapa cara yang telah dijelaskan didalam Al-Quran.

  • Perhitungan amalan itu dihisab melalui soaljawab dengan Allah SWT yang ditanya-NYA apa yang kita lakukan didunia.
"Demi Tuhanmu, kami pasti akan menyoal mereka apa yang mereka telah lakukan"  - Surah Al-Hijr ayat 93
  • Kitab amalan kita yang dicatik oleh malaikat-malaikat tertentu yang mencatit segalan perkara baik dan buruk yang telak kita lakukan didunia.
  • Perhitungan amalan selain kitab catatan, Allah SWT akan menayangkan semula segala perlakuan kita sepanjang hayat kita didunia.

"Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka." - Surah Al-Zalzalah ayat ke 6

  • Perhitungankita akan dihisab melalui timbangan. Timbangan yang berat akan kita mendapat kemenangan untuk masuk ke syurga Allah dan timbangan yang buruk akan menyebabkan kita terjerumus ke dalam neraka Allah.


Dengan penerangan tentang cara kita dihisab kelak, ini kerana bulan Sya'ban yang di dalamnya diangkat amalan-amalan kepada rabbul ‘alamin. Dan aku menyukai amalan aku diangkat, sedangkan aku dalam keadaan berpuasa.”(HR. Nasa’i).



Jadi janganlah kita menunggu Ramdhan untuk kita bertaubat kepada Allah, janganlah hanya kita menunggu Ramadhan untuk kita memperbanyakkan membaca Al-Quran, janganlah hanya kita menuggu Ramdhan untuk kita solat subuh diawal waktu. Jadikanlah juga pada bulan Sya'ban yang dimana bulan yang akan diangkat amalan kita untuk dihisab oleh Allah SWT sebagai bulan ibadah.

Contoh amalan yang sering dilakukan oleh para ulama dan merupakan sunnah Rasulullah pada bulan Sya'ban:

  1. Berpuasa sunat.
  2. Sentiasa beristighfar
  3. Memperbanyakkan membaca Al-Quran dan bersedekah
  4. Memperbanyakkan bertaubat dan meninggalkan segala amalan yang buruk.
Anda boleh dengar khutbah penuh disini :


Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Blog.Syahir. Converted by LiteThemes.com.