Perniagaan Kita Dengan Allah S.W.T.


Tahun 2012 tak lama lagi akan melabuhkan tirainya dan akan masuk ke tahun masihi yang baru iaitu tahun 2013 tak lama lagi. Apakah yang kita sudah lakukan pada tahun 2012 ini. Adakah kita buat segala perintah Allah ? Ataupun kita leka meninggalkan suruhanNya. Marilah kita sama-sama bermuhasabah diri kita, kita ingat balik apa yang kita telah lakukan pada tahun 2012 ini. Ingatlah Muhasabah diri merupakah amalan para nabi, amalan para rasul yang terdahulu, amalam orang soleh yang terdahulu, mereka berjaya kerana amalan muhasabah diri yang selalu dilakukan oleh mereka.

Mengikut Ibnu Qudamah:
"Pengertian muhasabah ialah melihat keadaan modal, keadaan keuntungan dan kerugian, agar dapat mengenalpasti sebarang penambahan dan pengurangan. Modalnya dalam konteks agama ialah perkara yang difardhukan, keuntungan ialah perkara sunat dan kerugiannya pula ialah maksiat."
Daripada takrif yang diberikan oleh Ibnu Qudamah ini kita perlu melihat keadaan keuntungan dan kita kena lihat keadaan kerugian kita untuk mengenal pasti penambahan amalan kita. Seperti dalam hal ehwal perniagaan. Sudah tentu ada modalnya, sudah tentu ada keuntungannya, sudah tentu ada kerugiannya. Maka apabila hampir di akhir tahun pihak akauntan akan melihat kembali apakah percapaian syarikat mereka pada tahun itu. Seperti juga dengan kita ini, kita perlu lihat dengan modal kita yang diberikan oleh Allah S.W.T iaitu kewajipan yang Allah S.W.T perintah kepada kita seperti solat fardhu, bayar zakat, puasa dan segala yang Allah menfardhukan kepada kita, itulah modal kita untuk kita masuk kedalam syurga Allah S.W.T.

Kita perlu melihat juga dalam konteks keuntungan iaitu perkara-perkara sunat yang telah di anjurkan oleh agama kita seperti solat sunat, puasa sunat dan segala perkara yang ditunjukkan oleh baginda nabi S.A.W. itu lah keuntungannya. Maka berbahagialah kepada sesiapa yang banyak melakukan perkara sunat ini yang banyak meraih keuntungan. Dan apabila kita bermuhasabah diri kita lihat lah apa keuntungan yang kita dapat pada tahun ini. Jika berkurangan keuntungan kita pada tahun ini, maka rugi lah kita pada tahun ini  
Wahai orang-orang yang beriman nakkah kamu jika Aku tunjukkanmu suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kanmu daripada azab yang pedih? (Caranya ialah) Kamu beriman kepada Allah, kamu beriman kepada RasulNya, serta berjihad pada jalan Allah dengan harta dan nyawamu, yang demikian itu lebih baik bagi mu jika kamu mengetahui." - Surah As-Shaf, 10-11

Selain itu kita kena muhasabah dalam konteks kerugian kita iaitu larangan yang kita langgar, dosa yang kita lakukan kepada Allah S.W.T. Maka itulah kerugian yang kita lakukan pada tahun ini. 

Jadi marilah kita lihat apa yang kita telah lakukan pada tahun ini, cuba lah kita senaraikan apa yang kita lakukan pada tahun ini dengan apapun cara kita duduk pada suatu malam untuk kita bermuhasabah diri kita, lihat semula adakah kita guna semua modal yang diberikan, adakah kita mendapat keuntungan yang banyak. ataupun kita banyak melakukan kerugian. Maka dengan kita bermuhasabah diri pada tahun ini, maka kita tau apa yang kita telah lakukan pada tahun sebelum ini. InsyaAllah tahun baru yang akan datang, akan mendatangkan sinar baru pada diri kita untuk menjadi manusia yang lebih beriman.

Posted in , , , , , , , , , | 2 Comments

Satu Perkataan, Seribu Makna


Pukul 10malam. Selepas pulang dari kampung sampai je di rumah, phone BlackBerry aku terus detect wifi yang modemnya berada didalam rumah. Aku masuk rumah dengan langkah kaki kanan. Aku terus menuju ke bilik. Aku baring sambil guling-guling. Hahaha.. Lepas tu aku on whatsapp. Ada dua orang whatsapp aku. Salah satunya dari DIA ! Yup dia.. *Siapa dia tu ? Biarlah rahsia :) Aku bukak whatsapp yang dia hantar. Tiada apa pun yang dia taip. Tapi dia hantar lagu. Ok, Aku tak tau tu lagu apa. tapi lagu tu dia guna bahasa Hangul. Bahasa Hangul tu apa ? Cuba usaha cari sendiri.. Hahaha.. Ok.. Tu bahasa korea sebenarnya. Aku tekan download lagu yang dia hantar tu  dan aku tekan listen. Aku cucuk ear phone aku ke dalam telinga aku dan aku hayati lagu tu dengan penuh perasaan. Sumpah aku cakap aku tak tau apa dia cakap. Tapi dari nada lagu tu. Aku faham apa yang dia nak sampaikan. Lagu tu tiba-tiba buat aku macam sedih.. Hahaha. Tak tau kenapa. Lepas tu aku terus pergi jumpa kakak aku. Mujur lah ada kakak yang hebat juga pasal Korean pop ni. Kalau tak aku tak tau tu lagu apa.



Ok, tu lagu yang dia hantar. Aku nak tau sebab aku nak tau apa maksud dia. Bila aku play je lagu tu. Aku baca maksud dia satu demi satu lirik dia.. Ok.. Rasa seperti diri ini tak guna.. Hahaha.. Entah lah. Tak tau kenapa aku cakap diri aku macam tu. Sebab aku banyak buat salah dekat dia kot. Entah lah, entah lah.. Apa-apa pun kalau awak baca entry ni. Saya nak minta maaf sangat-sangat. Ok lah, Bye.. Adios.. ! Schönen Tag noch ! :)

*Awak ! Awak ! Awak ! Tinggal 7hari je lagi nak birthday ayah saya :D

Posted in , , , , , , | Leave a comment

Maria Elena Is Greek Helen


Maria Elena namanya tidak asing lagi, pasti ramai yang mengenalinya daripada video vlong-nya yang sempoi lagi comel. Hahaha. Sebenarnya aku nak ucapkan tahniah kepada Maria Elena kerana sudah berjaya menjalankan majlis perkahwinan dia dengan jayanya.. Cehhh.. Maria Elena berkahwin dengan jejaka handsome yang bernama Asfirdaus Asri. Mereka sangat sweet.. Jealous oh.. Semoga perkahwinan mereka diberkati Allah dan bahagia selalu. Cepat-cepatlah menimang cahaya mata eh. :D





Sangat sweet-kan mereka ? :D

Saksikan shortfilm "Kisah kami" daripada CSTBreed

 

Posted in , , , , , , | 2 Comments

Search

Blog.Syahir. Converted by LiteThemes.com.