Hari Raya Aidiladha


Assalamualaikum, kedengaran suara takbir di corong televisyen. Itu maknanya esoknya pasti hari raya... Semua orang gembira sakan. Dapat jumpa saudara mara semua. Mesti best.. Esok umat islam di Malaysia akan menyambut hari raya Aidiladha, yang tak semeriah seperti hari raya Aidilfitri. Sepatutnya hari raya Aidiladha di utamakan baru Aidilfitri. Orang Malaysia je sambut hari raya Aidilfitri sampai sebulan, sepatutnya 1hari je. Aidiladha yang sepatutnya sambut 4hari orang buat macam ada tak ada je.. Semoga kita dapat mengubah kebiasaan rakyat Malaysia ni yaa.

Hah ! Hari raya Aidiladha, apa tu ? "Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT." dah ingat peristiwa ni ? Mesti korang dah tau kan. Syahir bukan nak cerita sangat apa pun. Sempena raya haji ni Syahir nak share sikit gambar Syahir menunaikan Umrah masa syahir tingkatan 2 (2010). Time ni tak matang lagi. Sedih...
*Tekan gambar untuk lebih jelas

Makanan yang di sediakan Yamen Airways

Dari Malaysia flight terus pergi ke Jeddah selepas tu naik bas lebih kurang 7jam sampai ke Madinah  kebetulan haritu hari Jumaat. Sampai hotel je terus siap-siap pergi solat jumaat. Hotel yang Syahir duduk tak jauh pun dari Masjid Nabawi dalam jarak 200m je. Boleh nampak dari cermin hotel.

Masjid al-Nabawi
Ladang Unta
Burung merpati
Pokok kurma

Travel Irna Yakin @ladang kurma
Selapas 5hari berada di Madinah kami semua siap sedia untuk tunaikan umrah pula, Dari Madinah terus ke Makkah. First time ingat Masjid al-Ahram ni keliling dia padang pasir, tapi bukan, keliling dia semua banggunan. Dengan zam zam tower nya. Maju betul Arab Saudi ni.




Pintu utama King Abdul Aziz
Makam Saidina Hamzah
Jabal rahmah
Ok lah, sampai sini sahaja lah. Ada banyak gambar lagi, Nanti Syahir update ya. Esok jangan lupa bangun pagi-pagi ada solat sunat raya Aidiladha. Disunat kan puasa sementara lepas solat sunat baru boleh makan. Semoga kita diberi peluang untuk menjejak kaki ke tanah haram satu hari nanti. InsyaAllah.

Selamat Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam diucapkan 

Posted in , , , , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Blog.Syahir. Converted by LiteThemes.com.