Kita layak ke untuk menjadi seorang Khalifah ?


Assalamualaikum, Korang apa khabar? Mesti sihat kan? Alhamdulillah kalau sihat. Kalau tak sihat tu teruskan lah makan ubat yaa. InsyaAllah sihat lah tu. Kita hanya usaha untuk sihat tapi Allah yang memberi kesihatan pada kita.. Dah lama sebenarnya aku tak menaip sediri dekat blog aku ni, asyik busy je dengan aktiviti sekolah. Sedih betul...

Hah ! Semalam hari rabu 11/7/2012 pada pukul 9.50 pagi dekat sekolah aku masa tu aku tengah belajar subjek sejarah, subjek favorite aku ni.. Hehehee.. Masa waktu sejarah ni kelas aku baru je masuk bab baru  bab 6 iaitu Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya muka surat 141 buku sejarah tingkatan4, kelas aku baru je belajar pasal Kerajaan Khulafa Al-Rasyidin.

Aku bukan nak ajar korang sejarah ke apa aku cuma nak kongsikan adakah kita layak untuk menjadi seorang khalifah ? Aku cuba nak kongsi ciri-ciri seseorang untuk menjadi khalifah. Sebenarnya sejak kita lahir lagi kita dah digelarkan seorang khalifah, cuma kita sendiri je yang membentuknya. 

Semasa waktu sejarah ni cikgu tengok kelas aku macam mengantuk je maklumlah baru lepas subjek add maths, letih berfikir agaknya. Mata aku pun agak layu juga. Tiba-tiba cikgu sejarah aku suruh semua pelajar berdiri bukan sebab kena denda or apa cuma cikgu nak bagi kita exercise sikit taknak bagi mengantuk dan cikgu nak ajar cara mudah apakah ciri yang perlu ada bagi seorang Khalifah.

Lepas semua pelajar dah berdiri cikgu mula lah bagitau ciri pertama untuk menjadi seorang khalifah iaitu Lelaki yang Merdeka, habis setengah pelajar dari kelas aku duduk sebab mereka berstatus "kaum hawa". Tinggal lah dalam 12-13 pelajar lelaki yang tinggal. Cikgu bagitau lagi ciri yang kedua iaitu Beragama islam, boleh dikatakan semua orang duduk dan hanya tinggal 4 orang je lelaki dan yang beragama islam yang berdiri. Kelas aku ni lelaki tak ramai orang islam sangat, ada lah dalam 5-6 orang je. Tapi dua orang tak datang. Ciri yang ketiga pula, seorang yang memiliki pengetahuan tentang islam. Alhamdulillah kami berempat masih lagi berdiri. 

Ciri keempat pula, cikgu sejarah aku dah start tutup muka dengan tangan dia tak sanggup nak tengok adakah aku dan 3 kawan aku seorang yang mematuhi perintah Allah. Cikgu aku buka tangan dia dan kami berempat masih lagi berdiri. Ciri yang kelima pula, Seseorang itu mestilah sanggup melaksanakan hukam Allah,bersifat Adil dan mempunyai akhlak yang baik. InsyaAllah, kalau Allah memberi peluang kepada aku untuk menjadi seorang pemimpin akan aku laksanakan segala perintah Allah yang sudah tertulis didalam Al-Quran sejak zaman dulu lagi. Ciri yang keenam pula ialah  seseorang mestilah mempunyai tubuh yang sihat dan sempurna. Kami berempat masih berdiri lagi, badan semua tough-2 je dan aktif dalam koko pula tu dan ciri yang ketujuh ialah memiliki fikiran yang cerdas. 

Dan ciri yang kelapan pula cikgu dah kata awal-awal dah mesti takda seorang pun yang akan still berdiri iaitu Waraq. Apa itu waraq ? Waraq bermaksud seseorang yang taat dan patuh kepada hukum Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Habis semua, kami berempat terus duduk. Kami tak layak lah digelar waraq. Kami masih lagi tak dapat melawan godaan nafsu yang kadang-kadang nafsu sendiri yang kawal kita. Dan yang terakhir, yang kesembilan iaitu pandai mentadbir sesebuah kerajaan. Ni lagi lah aku tak mampu. Nak jaga satu kelas pun tak mampu, ni nak jaga satu kerajaan. Lagi lah tak tau apa akan jadi nanti.

Ini lah sembilan ciri seseorang untuk menjadi Pemimpin di sesebuah negara. Adakah kita layak untuk memimpin sebuah negara seperti Khalifah Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali ? Mampu ke kita ? Jangan  cakap negara je keluarga kita ? Adakah kita sudah memimpin keluarga kita sebaik mungkin ? Dan menyuruh anak-anak kita mematuhi perintah Allah ? Sama-sama lah kita bermuhasabah diri untuk menjadi orang yang berguna di sisi Allah. InsyaAllah. 

Sampai disini sahaja aku menaip, kalau ada salah silap or info sila bagi tau yaa. InsyaAllah esok aku menulis lagi ya dekat blog ni. Tinggal lapan hari je Ramdhan menanti kita. Semoga kita bersiap sedia untuk berjumpa bulan Ramadhan. InsyaAllah.. Bye semuaa.. Assalamualaikum. Terima kasih singgah membaca :D

Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Blog.Syahir. Converted by LiteThemes.com.